Raamsdonk St. Bavo, hoofdorgel

Hoofdorgel
Koororgel

Het orgel van van de St. Bavo te Raamsdonk werd gebouwd door Bern. Pels en Zonen te Alkmaar en dateert uit 1930.

Dit rein pneumatische orgel heeft de volgende dispositie:

Onderklavier (C-g3)

Bovenklavier (C-g3)

Pedaal (C-f¹)

Bourdon 16’

Viool Prestant 8’

Subbas 16’

Viola di Gamba 8’

Zachtgedekt 16’ (afg.van Bourdon 16)

Salicionaal 8’

27.P+P8

Speelhulpen:
Tremulo
Drukknopjes: automatisch Ped. O. PP. P. MF. F. FF. T. O. Vrije Comb.
Register Cresc.
Trede Zwelkast
Trede met scala en wijzer Register Cresc.
2 Register Balansjes voor Vrij inst. Aut. Ped.

De laatste jaren is de staat van het orgel hard achteruit gegaan en was het eigenlijk niet meer te gebruiken.
Er werd een fonds opgericht om geld bijeen te krijgen voor de restauratie van dit instrument en “ Vrienden van de orgels van de St. Bavo” hebben als vrijwilligers bijzonder veel werk verricht om het orgel weer zodanig te restaureren dat het nu weer bespeelbaar is en gebruikt kan worden voor concerten en de eredienst Dit alles in overleg met de orgelbouwer.
Een knap stukje werk is hier verricht door enthousiaste mensen met liefde voor het orgel.
Men begon op 31 oktober 2000 met dit karwei en op 20 april 2002 werd de heringebruikname van het instrument gevierd met een speciaal feestprogramma rondom de twee orgels.
Wellicht aardig te vermelden is dat de Digitale Stad Geertruidenberg een uitgebreide pagina heeft gemaakt van de restauratie van dit orgel, compleet met een aantal foto’s.

De pagina kunt u vinden op de volgende url: www.geertruidenbergdigitaal.nl

De redactie van Digitale Stad Geertruidenberg wil ik ook hartelijk bedanken voor de toezegging om enkele foto’s te mogen gebruiken voor plaatsing op mijn website.
Ook dank aan de heren van Beurden en van Dijck die mij inlichtingen gaven over de restauratie van dit orgel .
Op 25 juni 2002 hebben wij, na een bezoek aan de kerk en de beide orgels, mogen constateren dat het de moeite waard is deze prachtige St. Bavo met een bezoek te vereren. Opvallend is ook de fraaie akoustiek van de kerk.
Voor inlichtingen kunt u contact opnemen met “Vrienden van de orgels St. Bavo”, tel: 0162-512190/ 0162-520978.

1. Tekstboekje “terug van weg geweest” d.d. 20/21 april 2002 , heringebruikname en concert Pels orgel.

2. Eigen waarneming d.d. 25 juni 2002.

Hoofdorgel
Koororgel