R.K. St. Jacobuskerk

Foto Huize BrabantDe R.K. St. Jacobuskerk in Schiedam-Kethel is gebouwd in 1889/1890 en ontworpen door de architect A.C. Bleys. Dit neo-romaanse bouwwerk is dan ook een unicum in het westen van het land en is sinds kort op de landelijke monumentenlijst opgenomen. Het exterieur is bekleed met bruine baksteen, het interieur is opgebouwd en bekleed met gele mergel (sibbersteen). De kerk heeft een leien dakbedekking. Lengte 45 meter. De hoogte van de achtkantige toren is 45 meter. De Angelusklok dateert van 1889 en is door Petit & Fritsen ontworpen. De houten kap is inwendig zichtbaar en het gebouw heeft granieten zuilen. Het priesterkoor is klaverbladvormig met koepelgewelf.

De doopkapel is halfcircelvormig met gebrandschilderde ramen(1889). Het interieur bevindt zich nog in nagenoeg originele staat, alleen het hoofdaltaar en de communiebanken zijn aan het buitenland verkocht.

Het interieur bestaat verder uit o.a. een orgel,banken, twee zijaltaren, doopvont, witstenen preekstoel met koperen lezenaar, enkele stenen beelden (J.Maas), twee koperen engelenbeelden uit 1891, gebrandschilderde vensters in de doopkapel en priesterkoor (1889), 12 ronde gebrandschilderde vensters met afbeeldingen van de apostelen, verder diverse historische gouden en zilveren liturgische voorwerpen. Een fraai smeedijzeren hekwerk geeft toegang tot het kerkterrein.

1. Historische Vereniging Schiedam

2. Eigen waarneming