Oud-Katholieke kerk

Orgelgegevens

De Parochie van het Huis te Poort-officieel geheten de Parochie van de H. Johannes de Doper te Schiedam; Johannes de Doper is de schutspatroon van Schiedam.
De Grote of St. Janskerk is ook naar hem genoemd. Aldus heeft van het begin de Oud-Katholieke Gemeente te Schiedam haar huis gevonden in het Huis te Poort.

In 1861 werd het kerkgebouw opgetrokken. De bouwkosten beliepen, inclusief die van een nieuwe pastorie, fl 25.100,-.
Het werd op 16 Juli 1862 met grote plechtigheid door de voortvarende pastoor-later aartsbisschop- Johannes Heykamp ingewijd.Bij de eerste steen, zichtbaar in de Pieterssteeg, werd een loden koker met perkamenten rol ingemetseld. Deze oorkonde werd getekend door de pastoor en de kerkmeesters W.B. Verkerk en W. J. Heyligers.

Als men de kerk binnengaat wordt het oog terstond getroffen door houtsnijwerk van: de communiebank, voorstellende het Laatste Avondmaal, de tabernakel met houtsnijwerk voorstellende de maaltijd van de Emmaüsgangers met de verrezen Christus en het crucifix op de tabernakel, in ivoor uitgevoerd. De tabernakel is door J. Rijnbout, beeldhouwer te Utrecht, vervaardigd.

Katheder, fraai houtsnijwerkJohannes beeldPreekstoel en doopvontTabernakel

Links achterin de kerk hangt tegen de zijmuur een groot kruisbeeld. Dit laat 15e eeuws kunstwerk is afkomstig uit de Oude kerk te Delft. na de Reformatie en de daarop volgende beeldenstorm is dit kruisbeeld in een van de Delftse schuilkerken in veiligheid gebracht. In de jaren 50 van de vorige eeuw is het in de Oud-Katholieke kerk in de Nobelstraat in Rotterdam terecht gekomen en werd het kruisbeeld, na sluiting van deze kerk in 1990, teruggebracht naar Schiedam.

KruisbeeldHet interieur van de kerk is op de nieuwe altaartafel, het meubilair in de altaarruimte en de stoelen in de kerk na, nog uit de 19e eeuw.

Voorts zijn er enige fraaie stukken van kunst, n.l.:

Het fraaie Witte-orgel uit 1864 completeert het geheel.

Bron:”T HUIS TE POORT “, uitgegeven door de Oud-Katholieke Parochie van de H. Johannes de Doper te Schiedam ter gelegenheid van de restauratie en wederingebruikneming van het orgel op Zaterdag 5 mei 1984.

Voor verdere uitgebreide informatie over deze kerk verwijs ik U graag naar de website van bovengenoemde Parochie: http://www.okkn-schiedam.nl

Detail houtsnijwerk van de Tabernakel, voorstellende de "Emmausgangers"

Orgelgegevens